Kako zvuči Ničeov glas danas

Rad objavljen na thenewinqry.com predstavlja protokol za predviđanje glasa pojedinca na osnovu podataka koji se odnose na genotip, posebno na jednonukleotidni polimorfizam — SNP (Single-nucleotide polymorphism).

nv-f8-waveform

Stručnjaci su sakupili tragove ćelijskog materijala iz knjiga koje su pripadale Fridrihu Ničeu (pdf). DNK je ekstrahovana i postala upotrebljiva zahvaljujući DOP-PCR tehnici. Pet različitih genoma su generisani. Ničeov genotip je izdvojen na osnovu podataka iz genotipa jednog rođaka porodice Niče.

Ničeovi genotip podaci su analizirani korišćenjem testa zasnovanog na DNK, nazvanog Voice-Rator. On obuhvata informacije o glasu na osnovu veze SNP-a sa genima uključenim u fenotipske ekspresije vokalnog trakta i strukture i funkcije larinksa. Podaci su prevedeni (u bio-measures) i korišćeni u 3D štampaču — vokalnom traktu i grkljanu koji je organski/fonetski generisan. Od svih sedam simulacija napravljen je zvuk uz pomoć softvera.

Rezultat je predstavljen u audio-formatu i ilustruje prvi pokušaj simulacije glasa umrlog lica.

friedrich_nietzsche_1

Nemački filozof, Fridrih Niče (Friedrich Nietzsche), živeo je u periodu od 1844. do 1900. godine. Najpre je upisao teologiju i klasičnu filologiju u Bonu, gde se zadržao veoma kratko (nepuna dva semestra).

Pod snažnim uticajem majke čiji je otac bio paroh, Niče upisuje taj fakultet, ali ga brzo i napušta. Nakon toga se prebacuje na Univerzitet u Lajpcigu gde uspešno završava studije filologije. Uprkos nedostatku doktorata, u 24. godini postaje profesor klasične filologije na Univerzitetu u Bazelu, u Švajcarskoj. Tada, 1869. godine, nema završenu doktorsku tezu, ali na predlog profesora Ritschla biva imenovan za vanrednog profesora klasične filologije. Sledeće godine biva unapređen u redovnog profesora. Međutim, zbog pogoršanja zdravlja, 1879. podnosi ostavku i odlazi u penziju.

Sledi decenija izolacije, ali i najplodonosniji stvaralački period u njegovom životu.

Na vrhu produktivnosti, on doživljava kolaps 1889. godine u Torinu, kada gubi kontrolu nad svojim mentalnim sposobnostima.

Poslednjih jedanaest godina života provešće u potpunom mentalnom mraku, najpre u Bazelu, a potom u Naumburgu.

Brigu o Ničeu će tada preuzeti majka, a nakon njene smrti 1897. godine, negovaće ga sestra u Vajmaru. Umire 1900. godine.

Iako uzrok sloma ostaje neizvestan, u to vreme okolina favorizuje dijagnozu sifilisa.

Niče doživljava smrt oca pre svog petog rođendana. Najveći deo svog detinjstva provodi u društvu pet žena. Čine ga majka Franziska, mlađa sestra Elisabeth, baka po majci i dve tetke.

Švajcarska feministkinja i Ničeova prijateljica, Meta von Salis, 1897. kupuje veliku kuću u Vajmaru (Villa Silberblick) da bi obezbedila dom za njega i njegovu sestru Elizabet. Nakon Ničeove smrti, Elizabet preuzima vilu i pretvara je u arhiv.

Elizabet će pomoći Ničeu u poslednjim godinama njegovog života, ali će mu svojim delovanjem naneti i štetu. Ona će biti zaslužna za povezivanje Ničea sa Adolfom Hitlerom i fašizmom.

Naime, ona je bila udata za šovinistu i antisemitu, Bernharda Förstera. Nakon njegovog samoubistva 1889. godine, ona vredno radi na tome da prepravi Ničea u lik Forstera. Elizabet u to vreme održava nemilosrdnu kontrolu nad književnim delima Ničea i pravi razne falsifikate. Zloupotrebu njegovih radova sprovodi seciranjem onoga što je napisao i navođenjem iskrivljenih citata. Njen entuzijazam za Hitlera će dugo uticati na nepostojeću vezu Ničea sa delovanjem diktatora u javnosti.

Originalni papiri, rukopisi i Ničeova pisma se čuvaju u sefu u vili Silberblick, a lična kolekcija knjiga u biblioteci koja se takođe nalazi u Vajmaru (Anna Amalia library).

Ničeova privatna biblioteka sadrži više od 1.000 tomova sa oko 170 napomena koje je on ostavio.

Naučnici i istraživači su pretražili privatnu arhivu i zadržali 49 knjiga za koje su pretpostavili da sadrže najmanje kontaminiranih  uzoraka DNK od Ničea.

Među 49 izabranih knjiga koje pokazuju manju prebojenost, najsofisticiranije za rad biće Parerga od Šopenhauera, Zapisi iz podzemlja Dostojevskog i Pisma jednog putnika (Žorž Sand).

Tehnike uzimanja uzoraka DNK se koriste na mestu zločina za prikupljanje ćelija kože. Ćelije kože sadrže istu DNK kao, na primer, ćelijske tečnosti koje prolaze standardne laboratorijske procedure.

Desetine hiljada ćelija kože ljudi odstranjuju svakog dana.

Kada čitamo knjige, ćelije kože završe na listovima hartije. DNK može da se uzorkuje iz stranica koje smo dotakli.

Istraživači su uzorkovali čestice sa površine od 2.695 stranica. Prethodno su tretirali stranice lepljivim listovima da bi prikupili potencijalne ćelije kože.

Iz prikupljenih uzoraka, osam je bilo dovoljno za eksploataciju DNK.

table1b-snps1

Nedavni napredak u tehnologiji sekvencioniranja omogućava da se rutinski povrate DNK sekvence od ostataka iz prošlosti, čak i od malih i oštećenih fragmenata.

DNK je ekstrahovana iz uzoraka fenol-hloroformnom metodom.

Ekstrakti DNK su pojačani približno 18.000 puta. Fragmenti su razdvojeni elektroforezom.

Pet različitih genoma su generisani: tri (FuP1, FuP3, FuP4) od ženskih osoba i dva od muške osobe (FuP2 i FuP5).

Porodica Niče nije ostavila direktne potomke, ali su istraživači uspeli da identifikuju i pronađu jednu ženu — indirektnog potomka porodice Niče. Aloysia Nag Nietzsche iz Štutgarta (ALNN) je pristala da učestvuje u studiji.

Istraživači su našli vezu između ALNN i FuP2, što ukazuje da genotip FuP2 pripada Ničeu. Pronašli su i vezu između FuP1 i ALNN, što ih je ohrabrilo da misle da genotip FuP1 pripada Elizabet Niče (SNP genotipizacija).

Biomehanika i kontrola ljudskog glasa uključuje mnoštvo tkiva, membrana, mišića, žlezda i kostiju.

nv-fig6-larynx

Jedna od oblasti koja se brzo razvija u sudskoj medicini je sposobnost predviđanja boje glasa na osnovu podataka iz genotipa, posebno iz jednonukleotidnog polimorfizma (SNP).

Bilo je nekoliko studija koje su pokušale da identifikuju vezu između SNP i ljudskog glasa. One bi mogle da budu upotrebljene za precizne prognoze.

Uspostaviti vezu između SNP i gena koji se odnose na fenotipske ekspresije strukture i funkcije vokalnog trakta je složen proces, jer SNP uključuje i različite interakcije gen-gen, intergensku kompleksnost koja je potrebna za procenu skupova i podgrupa SNP.

U slučaju Ničea, korišćen je model predviđanja zasnovan na metodi logističke regresije.

Uzeti su fenotip i genotip podaci 99.680 evropskih pojedinaca čiji su rezultati upoređeni parametrizacijom.

Ovaj model je ranije pokazao visoke stope predviđanja opsega, vokalne teksture, vokalne težine i boje glasa u populaciji Švajcarske, Francuske i Nemačke.

SNP od Ničea je upoređen sa 122 kompleta i podgrupa prediktorskih SNP. Korelacije su izvedene za svaku SNP vrednost. Najbolje plasirani setovi su spojeni i ponovo parametrizovani, pretvoreni  i ugrađeni u algoritam, što je dovelo do  iskoristivog SNP-a sa govornim profilom.

nv-f5-profile

Ničeovi profil podaci su iskorišćeni za izgradnju 3D modela vokalnog trakta i grkljana preko koga su izraženi veštački zvuci organski izračunati. U konstrukciju modela su integrisane mišićne kontrakcije, frekvencije, vokalna težina, tekstura, boja glasa. Uvrštene su i determinante kao što su starost i akcenat.

Voice-Rator modelovanje je rešilo kompleks interakcija biomehanike, mehanike fluida i akustike. Sa 95% nivoa tačnosti je demonstrirana preciznost pristupa.

nv-f7-agitation1

Zvuci generisani od strane modela su snimani na U87 mikrofonu. Od sedam simulacija napravljen je audio-snimak.

Dostupan je ovde i predstavlja Ničeov glas kada je imao 42 godine.

On izgovara odlomak iz pisma napisanog 4. januara 1889. godine, a sadržaj je sledeći:

„Nachdem Du mich entdeckt hast, war es kein Kunststück mich zu finden: die Schwierigkeit ist jetzt die, mich zu verlieren.

(After you discovered me, it was no great feat to find me. The problem now is how to lose me).

Istraživači opisuju njegov glas kao blago nazalan, ravan, gladak sa jedinstvenom dikcijom.

Tehniku označavaju kao visoko preciznu sa 94, 68% tačnosti.

Čak i da nam se simulacija ne dopada ili da smatramo kako ne predstavlja verodostojni prikaz Ničeovog glasa, poduhvat deluje zanimljivo. Uzimajući u obzir i pitanja tipa, koliko je tehnika precizna, koliko dobro je moguće zvuk glasa generisati na osnovu prikupljenih podataka, ne treba zaboraviti da ovo ostaje ipak samo simulacija glasa umrlog lica sa određenom verovatnoćom tačnosti i tako je treba i prihvatiti.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: