Pseudonauka na Olimpijskim igrama

OG1

Za mnoge kompanije, Olimpijske igre predstavljaju ogromnu markentišku šansu. Direktor KT Tape [1], koji sponzoriše veliki broj olimpijskih timova, izjavio je da će posebnu pažnju posvetiti vidljivosti reklama kako bi unapredio svest o brendu i ohrabrio ljude da provere njegove proizvode. Nema sumnje da će tako i biti.

S druge strane, istraživanje koje su sproveli BBCThe British Medical Journal [2], otkrilo je da mnogi od proizvoda i praksi koje steknu popularnost za vreme trajanja Olimpijskih igara, nisu podržane od strane nauke. Pravilo se otprilike svodi na sledeće: što je popularniji sportski trend, to je manje dokaza koji ga podržavaju [3].

Proizvodi/tretmani zastupljeni na Olimpijskim igrama

 

KT trake

 

image__41459.1400351529.1280.1280

KT trake (kinesio taping) — mogu se često videti kod učesnika u skoro svakom olimpijskom sportu. Sportisti ih stavljaju na ramena, kolena, butine, stomak… Praktično, svuda. Pretpostavljaju da one pomažu kod mnoštva mišićno-skeletnih povreda.
Da li postoje čvrsti dokazi koji podržavaju njihovu upotrebu?
Ne [4].
Iako se zna za neke efekte na kratkoročni bol (verovatno placebo efekat) — koji se ne mogu okarakterisati kao poboljšanje atletskih performansi — njihova upotreba danas u tom smislu, odraz je ustaljene, a nepotvrđene prakse [5].

Kao što je prikazano u studiji objavljenoj 2014. godine u časopisu „The Journal of Physiotherapy“, sadašnji dokazi ne podržavaju korišćenje ove metode [6].

kt_body_abs_2

Kada se razmišlja o trakama, nemoguće je ne zapitati se kako ovaj proizvod radi? Kako traka postavljena na površini kože može pomoći u rešavanju problema sa mišićima, tetivama ili kostima? Kako mala traka na butini deluje?
Sistematski pregled zasnovan na analizi dokaza koji bi podržali upotrebu KT traka pokazuje da su:

— efekti na kratkotrajan bol nastao u predelu donjih ekstremiteta nikakvi;

— dugoročni efekti na vratni deo kičme bolji tek uz kombinaciju sa vežbama;

— bolovi u ramenima kod mladih pacijenata ublaženi samo kratkoročno [7];

Uprkos apsurdnoj prirodi ove prakse, trake se mogu videti svuda na Olimpijskim igrama, i verovatno će postati sve više i više popularne.

Nazalne trake

 

GTY_meb_keflezighi_sr_140519_4x3_992

Nazalne trake — to su oni mali komadi trake koje sportisti stavljaju na svoje noseve da navodno povećaju protok vazduha.
Koriste se i za konje koji učestvuju u trkama. To, međutim, nema nikakvog smisla, što potvrđuje saopštenje „New York Racing Association“, a sastoji se u sledećem: nosne trake ne poboljšavaju performanse konja, ne predstavljaju rizik, ne utiču na zdravlje i bezbednost konja, i kao takve ne treba da budu ni posebno regulisane [8].

445871-211046

Iako veoma popularne, istraživanja su pokazala da se njihovom upotrebom ne poboljšava disanje ili maksimalan unos kiseonika [9].
Ispitavani su efekti nošenja nosnih traka u okviru testova iscrpljenosti. Subjekti su nosili aktivne nosne trake i placebo po principu slučajnog izbora tokom svakog testa i mereni su odgovarajući parametri.
Zaključak je: kada se uporede merene varijabile koje uključuju učestalost disanja (f), disajni volumen (VT), maksimalan unos kiseonika (VO2 max*), nema značajnih razlika [10].

*maksimalna potrošnja kiseonika ili aerobni kapacitet koji organizam može da transportuje i iskoristi u toku vežbanja sa postepenim pojačavanjem intenziteta.

Poboljšanje performansi možda može biti na nivou placebo efekta, što pokazuje sledeće istraživanje [11], izvedeno sa ciljem merenja parametara kod učesnika u mirovanju, na pokretnoj traci i nakon silaska sa pokretne trake.
Subjektivna nazalna prohodnost je na početku kod učesnika bila izražena. Ponovljene analize i merenja su pokazala da nosne trake ne utiču na krajnji rezultat testa, srčani ritam i brzinu trčanja sportista na pokretnoj traci, što će reći da ne poboljšavaju performanse vežbanja.

U stvari, kada počnu napornije da treniraju, sportisti uglavnom dišu kroz usta jer im je to najefikasniji način da dovedu vazduh u pluća, što sugeriše i sledeća studija [12].

IV hidracija

 

New_Orleans_Urgent_Care_IV

IV hidracija — sve veći broj sportista se okreće ovom tipu hidracije organizma, pre i posle takmičenja [13]. I sve je veći broj „klinika“ za hidraciju koje koriste sportiste kao reklamu da prodaju praksu.
Veruje se da je intravenozna hidracija efikasniji način dostavljanja tečnosti u organizam. Ali, uprkos rastućoj popularnosti, nema dokaza koji podržavaju ovu praksu.
Intuitivno, ta praksa može izgledati efikasnije, jer se tečnost pumpa pravo u telo kroz vene. Ali u većini situacija, hidracija na stari način — jednostavno uzimanje tečnosti oralnim putem — je isto tako efikasna, ili, što su neke studije i otkrile, čak efikasnija nego IV hidracija [14].

Realnost ističe snagu i privlačnost mita IV terapije.
Postoje profesionalni sportisti — fudbaleri, košarkaši, teniseri — koji su se dramatično prebacili na IV hidraciju.
Jedna studija [15] je utvrdila da 75% nacionalnih fudbalskih timova koristi IV hidraciju, uprkos činjenici da dokazi za njenu upotrebu ne postoje.

Nashville-IV-Fluid-960x359

Ako elitni sportisti koriste ovu metodu, to mora da radi, zar ne?
Popularni, profesionalni sportisti, postali su primarni ambasadori IV hidracije. Svaki put kada reporter na televiziji kaže da sportista napušta teren jer je dehidrirao, zdravstveni mit o IV hidraciji dobija mali podsticaj. Tada i klinike koriste ove priče da guraju svoje terapije i plasiraju proizvode. Terapije uključuju i vitamine.
Tokom proteklih nekoliko godina, popularnost intravenoznih vitaminskih terapija je dramatično porasla, te se danas na tržištu IV hidracija nudi kao način da se čovek oporavi od mamurluka, da ojača svoj imuni sistem, ublaži pospanost, smanji umor i poveća energiju.
Naravno, nema dokaza za bilo koju od ovih tvrdnji.

Zdravstvene i „wellness“ klinike plasiraju ideju da IV vitaminska terapija ubrzava apsorpciju vitamina u „terapijskim dozama“, zaobilazeći sistem za varenje. Zašto je to potrebno, ili zašto je korisno, niko od alternativnih zdravstvenih radnika nikada nije objasnio.

Athletic sportsman drinking energy drink. Running city man water

Snabdevanje tečnošću i elektrolitima kod većine ljudi se postiže normalnom ishranom.
Kod sportista, prevencija, kao i lečenje od dehidracije i mišićnih grčeva je važno, jer su ta dva faktora povezana sa padom performansi u sportu. Tzv. IV prehidracija je predložena kao delotvornija mera od klasične hidracije.
Navodno, ukoliko se ona primeni pre, tokom ili posle sportskog događaja, ne dolazi do dehidracije i do grčeva u mišićima. Velika baza svih podataka ne ide ovoj tvrdnji u prilog [16].
Praksa ostaje rezervisana isključivo za vrhunske sportiste sa jakom istorijom simptoma, uz adekvatnu kontrolu. Nalazi svrhu za lečenje kliničke dehidracije, kod sportista kod kojih je vežbanje povezano sa hiponatremijom, eventualno, hipernatremijom, teškom dijarejom, mučninom…

177274535

Zdravstvena bezbednost sportiste je briga lekara, a izbegavanje povreda imperativ. Upoređujući hidraciju oralnim putem sa IV hidracijom, nemoguće je ne videti neke razlike. IV terapija nosi određene rizike sa sobom u odnosu na klasičnu hidraciju. Iako su teške komplikacije relativno retke, treba uzeti u obzir infekciju, krvarenje, infiltraciju mekih tkiva, vazdušnu emboliju, kao potencijalne komplikacije koje su nepostojeće pri klasičnoj hidraciji [17], [18].

Uz to, treba razmotriti i pravna i etička pitanja.
Prema propisima Svetske antidoping agencije, rutinska praksa davanja tečnosti zdravim osobama IV hidracijom je zabranjena. Dozvoljena je samo onda kada je to medicinski potrebno, dakle, pri legitimnom prijemu osobe u bolnicu ili u fazi kliničkog ispitivanja [19].
Zaključak je jasan: ubedljiva istraživanja za podršku primene IV hidracije pre takmičenja radi poboljšanja performansi kod sportista, prevencije dehidracije i sprečavanja grčeva u mišićima, ne postoje. Trenutne studije ne podržavaju upotrebu IV hidracije ni u slučaju rehidracije, ukoliko sportista podnosi oralnu hidraciju.

Izvan konteksta hitnih medicinskih slučajeva, IV terapija je samo još jedna besmislena praksa zastupljena na „wellness“ i integrativnom zdravstvenom tržištu danas.
Većina marketinških trikova je, očigledno, lažna i pored toga, finansijski štetna: usluga košta od 100 do 300 dolara [20].

Krioterapija

 

102714680_rugby_266149c

Krioterapija i led — jedna od najčešćih terapija za sportske povrede je upotreba leda. Toliko je česta da je postala deo sportske kulture. Mnogi profesionalni timovi koriste ledene kupke u objektima za pripremu. Sportistima se skoro uvek daje led u trenutku kada dođe do povrede. Opet, međutim, postoji iznenađujuće malo dokaza koji podržavaju ovu praksu [21].
Dok su neke studije [22] otkrile blago dejstvo na oporavak od pojedinih oblika vežbanja, druge studije [23] su utvrdile da krioterapija ne poboljšava atletske performanse. Sve u svemu, dokazi o koristi su prilično slabi [24].
Uprkos popularnosti ove metode, neke studije su pokazale jednu negativnu stranu: duži oporavak sportista nakon povrede, usled podvrgavanja krioterapiji.
Upravo tako, studija iz časopisa „The Journal of Strength and Conditioning Research“, objavljena 2013. godine, zaključuje da „aktuelno hlađenje“, koje se uobičajeno koristi kao klinička intervencija, ne poboljšava, već odlaže oporavak od ekscentričnog napora izazvanog oštećenjem mišića [25].

Zaključci na osnovu pregleda u medicinskoj bazi podataka su ili potpuno neutralni ili čak negativni.

Analiza iz 2012. godine [26]:

Bez obzira na široku kliničku primenu, precizne fiziološke reakcije kao odgovor na upotrebu leda nisu u potpunosti razjašnjene. Osim toga, obrazloženja za njegovu primenu u različitim fazama oporavka su sasvim različita. Koristi od krioterapije kod akutnih oštećenja mekih tkiva se baziraju uglavnom na subjektivnim doživljajima.

Studija iz 2014. godine zaključuje [27]:

Postoje ograničeni dokazi iz randomiziranih kliničkih ispitivanja koji podržavaju upotrebu krioterapije nakon akutne mišićno-koštane povrede otklanjanjem bola.

Studija iz 2015. godine pronalazi [28]:

Krioterapija, ovako kako se trenutno praktikuje, verovatno nije dovoljno uspešna da bi imala bilo kakav značajan uticaj na oporavak mišića, bez obzira na stepen povrede.
Štaviše, na osnovu studije sprovedene na životinjskim modelima, krioterapija može zapravo odložiti oporavak i povećati povrede nakon značajnog oštećenja mišića.

icewrap-2

Malo je zbunjujuće to što univerzalno prihvaćena praksa ima takav nedostatak dokaza iza sebe.
Važno je napomenuti da su autori većine studija saglasni u jednom: nedovoljan broj kvalitetnih kontrolisanih randomiziranih studija sprečava postizanje konsenzusa oko toga da li metoda deluje ili ne, kao i donošenje čvrstog zaključka.
Nedostatak kvalitetnih dokaza posledica je nemogućnosti izvođenja metodološki ispravnih studija. Prosto, subjekte koji su izloženi ekstremno niskim temperaturama u okviru krioterapije, ne možete prevariti da nisu izloženi ledu, kada jesu. Sve ono što oni dožive kao eventualni boljitak, može se okarakterisati kao subjektivni osećaj. S druge strane, zaključci na osnovu merljivih parametara su, kao što smo videli, ponekad neutralni, ponekad negativni.
Dobro je da postoje tekuće rasprave oko vrednosti krioterapije za saniranje posledica sportskih povreda, ali tvrditi da je postignut konsenzus, ukorenjen u naučnoj plauzibilnosti i dokazima, uz sva moguća ograničenja i pristrasnost, predstavlja vrlo krhku procenu.

960x0

Mnogi sportski treneri su u stanju da daju puno novca kako bi osigurali brzo izlečenje igrača u svom timu.
Pored njih, zastrašujuće je i to što krioterapija koja ima indikacije za eventualno uzak spektar povreda u sportu (možda ne ni to), poprima sve odlike bilo koje šarlatanske metode, te se proglašava efikasnom za poboljšanje performansi u sportu, mršavljenje, lečenje depresije, povećanje libida itd.
Javne ličnosti i sportisti koji je podržavaju samo čine uslugu „cryo“ klinikama.
Sve dok se ne dokaže suprotno, izlaganje celog tela izuzetno niskim temperaturama je još jedan trend popularizovan od strane poznatih ličnosti, za koji ne postoje dokazi i koji predstavlja rizik [29], kako i glasi javno saopštenje Uprave za hranu i lekove (US Food and Drug Administration).

Dijetetski suplementi

 

9ee036ae5eb4824c987acff50a851ba7

Vitamini i  ostali dodaci ishrani — ovo je ogromna industrija, vredna više milijardi dolara.

Dijetetski suplementi (DSS) su komercijalno dostupni proizvodi, prodavani kao dodatak uobičajenoj ishrani, sa nezaobilaznom primenom kod sportista.
Istraživanje objavljeno u časopisu „Sports Medicine“ nalazi da je suplementacija veoma česta među vrhunskim sportistima [30].
Podaci iz 160 jedinstvenih studija koje ispunjavaju kriterijume za pregled, sugerišu da vrhunski sportisti koriste dodatke ishrani mnogo više od njihovih kolega.
Takođe, u poređenju sa opštom populacijom, veći broj sportista koristi DSS.
Upotreba je uglavnom slična za muškarce i žene sa nekoliko izuzetaka.

Obiman članak [31] koji govori o ulozi vitaminskih i mineralnih dodataka u sprečavanju pojave ili progresije hroničnih bolesti, obuhvativši više od 400.000 nasumično raspoređenih učesnika, zaključuje:
ne postoji jasan dokaz o blagotvornom dejstvu dodataka na kognitivne funkcije, kardiovaskularne bolesti ili rak.

I pored otrežnjujućih dokaza koji pokazuju da nema koristi od multivitaminskih dodataka, njihova upotreba iz godine u godinu raste. Upotreba multivitamina je porasla za 30% u periodu od 1988. do 1994. godine, za 39% između 2003. i 2006. godine, a ukupna upotreba dijetetskih suplemenata porasla sa 42% na 53%.
Trendovi pokazuju stalan porast upotrebe multivitaminskih dodataka i pad upotrebe nekih pojedinačnih dodataka, kao što su β-karoten i vitamin E. Pad u upotrebi β-karotena i vitamina E je povezan sa izveštajima koji govore o nepovoljnom ishodu na rak pluća i ukupan mortalitet, respektivno.
Nasuprot tome, prodaja multivitamina i drugih dodataka ne biva poljuljana velikim studijama sa jasnim rezultatima. Industrija suplemenata u SAD-u nastavlja da raste, dostigavši prodaju vrednu 28 milijardi godišnje (2010. godina). Slični podaci su uočeni u Velikoj Britaniji i u drugim evropskim zemljama.

Nutrients1-630x210

Veliki broj dokaza ima važnu ulogu kada je u pitanju javno zdravlje i kliničke implikacije. Dokaz je dovoljan kao glas protiv rutinske suplementacije. Poruka je jednostavna: većina suplemenata ne sprečava hronične bolesti ili smrt; njihova upotreba nije opravdana; oni ne pokazuju jasnu korist, mogu čak biti i štetni i kao takve, treba ih izbegavati. Ova poruka se posebno odnosi na opštu populaciju bez jasnog dokaza o nedostatku mikroelemenata.

Upotreba dodataka kod sportista, povezana je i dalje sa mitom da postoji nešto magično u suplementaciji.
I dok mnogi od njih uzimaju suplemente u uverenju da će očuvati zdravlje ili se odbraniti od bolesti, drugi ih koriste kao dodatke u pokušaju da tretiraju specifične uslove koji su se već razvili.
Imperativ za sve njih bi trebalo da bude: izbalansirana ishrana.

Osim toga, ne treba zaboraviti da je regulisanje industrije dodataka relativno labavo. Postoje ogromne varijacije u sadržaju proizvoda i veoma slabi dokazi koji podržavaju njihov marketing. Na primer, BioMed Central je utvrdio da skoro 60% testiranih dodataka ishrani sadrži supstance koje nisu navedene na etiketi; 68% je imalo neku vrstu zamene umesto navedenog sastojka; 17% je bilo kontaminirano [32].
Neadekvatna regulativa otežava pronalaženje efikasnih i bezbednih proizvoda — dodataka ishrani. Tim pre, treba izbegavati njihovu upotrebu na svoju ruku.
Ali sve dok su kompanije koje proizvode suplemente sponzori velikih sportskih takmičenja, sportisti će posrtati za njima, verujući u njihovu moć.


Naravno, listu čudnih proizvoda i metoda prisutnih na Olimpijskim igrama je moguće produžiti. Ovde su pomenute samo neke od praksi vrhunskih sportista.
Iako Olimpijske igre predstavljaju međunarodni festival sporta, one svakako ne bi trebalo da prezentuju pseudonauku, već da budu na strani nauke zasnovane na dokazima.
Pseudonauka stop!

Advertisements

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: